Wie is Ferdinand de slang?





Ferdinand is een Rode Rattenslang van ongeveer 180 cm. Deze soort leeft in Noord Amerika, is niet bedreigd, niet giftig en schemeractief.

Ferdinand is 10 jaar oud en woont bij Kris (in een terrarium uiteraard). Wellicht een wat ongebruikelijke naam voor een vrouwelijke slang.
Kris heeft gekozen voor deze slang omdat ze er veel over leerde tijdens een stage. Ze raakte er door gefascineerd en wist dus goed hoe ze een slang moest verzorgen. Op deze manier kan ze ook anderen kennis laten maken met een slang. De meeste mensen zijn in eerste instantie wat huiverig (ook mannen) maar nadat ze gewend zijn vinden ze het meetal interessant.

Tijdens het fotograferen kwam ik te dichtbij of iets dergelijks en uit het niets schoot Ferdinand richting mijn gezicht. Ik kan je verzekeren, giftig of niet, ik was onder de indruk. Sowieso want Ferdinand is prachtig om te zien.

Let op voordat je zelf een slang aanschaft. Ze kunnen vaak best oud worden. En je hebt een goed terrarium nodig (ze zijn meesters in ontsnappen). Bovendien moet je het geen probleem vinden om ze muizen te voeren. Ferdinand krijgt 1 x per week een dode muis. Verwacht ook niet veel actie of reactie. Slangen kunnen heel actief zijn maar doen ook gerust hele dagen 'niks'. Persoonlijk vond ik het super om een slang van heel dichtbij te bekijken en aan te raken.

Hoe komt Ferdinand eigenlijk aan haar naam? Deze is indirect bedacht door de oma van Kris. Die had een discussie met een ambtenaar die volgens haar wel Ferdinand of iets dergelijks moest heten. Ze vond het een nare man, en slangen vond ze ook maar niks. Ferdinand dus. Kris zelf, heeft geen nare associatie bij die naam. Net als ik. Sterker nog, ik vind hem briljant.




meer informatie over mijn werk als fotograaf of
deze afbeelding: